Vraag: Parkeergelegenheid E4: Met onderbord maximaal 10 minuten. Moet hiervoor een verkeersbesluit worden aangevraagd? Of moet alleen voor het onderbord een verkeersbesluit worden aangevraagd? Want E4 op zich is niet verkeersbesluitplichtig.
Antwoord: Bord E4 “kaal” kan inderdaad zonder verkeersbesluit; Omdat het hier gaat om E4 als “kapstok”, namelijk om iets af te dwingen/regelen, dan is wel degelijk een verkeersbesluit noodzakelijk.
Maar vanuit de insteek van de wetgever is het niet de bedoeling de parkeerduur op deze wijze te regelen. Bij de toelichting op artikel 24 RVV 1990 vind je het volgende citaat: “Tijdsduurbeperking bij E4 is niet opgenomen in verband met controleprobleem”. Dit kan immers alléén maar door de handhaver aldaar te laten “klokken”.
En hierbij ook nog een citaat uit mijn leerstofdocument:
“Veel gemeenten zijn op zoek naar de mogelijkheden om het parkeren qua tijdsduur aan banden te leggen. De keuze is beperkt. Er zijn namelijk slechts twee manieren om dat te realiseren:
1. parkeerschijfzone;
Overtredingen worden middels de Wet Mulder administratiefrechtelijk afgedaan.
2. parkeermeters of -automaten.
Niet betalen levert óf een naheffingsaanslag op en wordt dus fiscaalrechtelijk afgedaan, of dit wordt aangemerkt als een strafbaar feit en wordt vervolgens administratiefrechtelijk (Mulder) afgedaan.”
Met andere woorden als je kort parkeren op een juridisch juiste en handhaafbare manier wilt regelen, doe dit dan niet via E4 (met onderbord), maar bijvoorbeeld middels E10 met bijvoorbeeld “max. 1/2 h”.